عبدالرحیم رحیمی؛ جلال ریاحی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 99-129
چکیده
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده ...
بیشتر
مقاله حاضر تلاش میکند تا با تحلیلی علمی و با رویکردی تطبیقی پس از تشریح و تبیین مفهوم راستین ایثار و شهادت و واکاوی ابعاد مختلف آن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ عمومی و مطابقت آن با نقش هوش مصنوعی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دوران پسا اینترنت بپردازد. روش تحقیق از نوع تطبیقی است. این تحقیق ازنظر رویکرد و ماهیت، در رده تحقیقات بنیادی بهحساب میآید. ازنظر ابزار گردآوری اطلاعات، از روشهای بررسی اسناد و مدارک (جستجو در کتابخانهها، آرشیو، اینترنت و ...)، مشاهده و مصاحبه با خبرگان استفاده گردیده است. دستاورد و نتیجه این تحقیق عبارت است از به دست آوردن ۱۲ مؤلفه از مفهوم هوش مصنوعی که در ترویج فرهنگ عمومی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤثرند. مؤلفهها عبارتاند از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، تجربههای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همکاری با رباتها و ایجاد واسطهای هوشمند، استفاده از پلتفرمهای چندرسانهای، ترویج آموزش آنلاین، ایجاد پلتفرمهای آموزشی آنلاین، ترویج همکاری و تبادل فرهنگی، همکاری با هوش مصنوعی در تولید محتوا، ارتباط مستقیم با استفادهکنندگان، همکاری با هنرمندان، خالقان محتوا و حفظ و حراست از تنوع فرهنگی و اپلیکیشنهای موبایل. بیشترین اثرگذاری در ترویج فرهنگ عمومی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به مؤلفههای «پلتفرمهای چندرسانهای» و «اپلیکیشین های موبایل» است.